Lakierowanie proszkowe - defekty, na co zwrócić uwagę
17 / 100

Malowanie proszkowe a wady powłok

Najczęstsze defekty powłok

Nierówne powierzchnie, brzydkie wtrącenia, pęcherzyki powietrza na powłoce? To nie tylko problem dla lakierników, ale niestety także dla klientów korzystających z ich usług. Defekty w lakiernictwie są dość powszechnym zjawiskiem, wynikającym z różnych czynników. Czasami to wady powstające na etapie produkcji proszku, a czasem błędy popełniane podczas procesu lakierowania. Poznaj najczęstsze defekty lakiernicze, dowiedz się, z czego wynikają i które z nich leżą po stronie lakierni.

Malowanie proszkowe a wady powłok

Nawet najdrobniejsze niedoskonałości w powłoce mogą skutecznie zepsuć efekt końcowy pomalowanej powierzchni, zwłaszcza gdy produkt pełni funkcję elementu wyposażenia wnętrza. Oczekujemy wtedy nieskazitelnej powierzchni, a wady mogą pojawić się na różnych etapach procesu, od produkcji farb po przechowywanie, transport, aż po malowanie detali. Często defekty wynikają z błędów lakierniczych oraz wad materiałowych malowanej powierzchni, z których to ostatnich najczęściej wynikają niepożądane efekty.

Jako że malowanie proszkowe to proces składający się z kilku etapów, wybór wykonawcy usługi staje się kluczowy. Błędy lakiernicze są znacznie bardziej prawdopodobne, gdy etapy takie jak oczyszczanie są wykonane powierzchownie, farba jest nanoszona zbyt szybko i nieprecyzyjnie, a czas utwardzania jest zbyt krótki.

Lakierowanie proszkowe - defekty, na co zwrócić uwagę

Najczęstsze defekty powłok

Wtrącenia

Wtrącenia to zanieczyszczenia i ciała obce, które stają się widoczne na lakierze w postaci grudek po utwardzeniu farby. Mogą wynikać z niedokładnego oczyszczenia elementu przed nałożeniem farby lub z zabrudzenia samego proszku. Zanieczyszczenia transportowane do kolejnych etapów malowania, a także pył z pieca, mogą być przyczyną powstawania grudek.

Efekt „rybich oczu”

Ten efekt manifestuje się jako owalne lub okrągłe zagłębienia w powłoce, sięgające do samej powierzchni materiału. Jego główną przyczyną jest użycie farby o zbyt wysokiej wilgotności i nieodpowiednie osuszenie powierzchni przed malowaniem. Pozostałości oleju i wosku używane w procesie przygotowywania elementów do aplikacji farby również mogą przyczynić się do powstawania rybich oczu.

Skórka pomarańczy

Skórka pomarańczy to efekt chropowatej powierzchni, przypominającej skórkę pomarańczy. Pojawia się przez nałożenie nieprawidłowej grubości powłoki, nieodpowiednie ustawienie parametrów pistoletu lub użycie wadliwej farby.

Igiełkowanie

Igiełkowanie to nierówności w powłoce widoczne jako kratery przypominające nakłucia igły. Powstają one na skutek braku odgazowania substancji lotnych podczas utwardzania, a także przy użyciu zawilgoconego proszku i zbyt grubo naniesionej powłoki.

Zmatowienie

Zmatowienie objawia się utratą połysku powłoki po wygrzaniu malowanych elementów, często z mlecznym odcieniem. Może wynikać z mieszania farb proszkowych o różnym składzie chemicznym i gromadzenia się gazów w piecu.

Żółknięcie

Żółknięcie dotyczy białych powierzchni malowanych, które uzyskują bardziej żółty odcień niż wzornik użytego lakieru. Może się zdarzyć, gdy temperatura podczas wygrzewania elementu jest zbyt wysoka lub czas wygrzewania jest zbyt długi, a także gdy lakier jest zbyt grubo nałożony.

Efekt ramki

Efekt ramki to zbieranie się farby na krawędziach i w narożnikach malowanego elementu. Wynika z zbyt dużej chmury proszku podczas nanoszenia, niewłaściwej odległości pistoletu od detalu, co staje się przyczyną tego defektu.

Na co zwrócić uwagę?

Błędy zdarzają się każdemu, i nie warto za szybko obwiniać dostawcy usług malowania proszkowego za pierwszy gorzej pomalowany element. Nie zawsze także problem leży po stronie dostawcy farb, gdyż czasami winne są błędy lakiernicze. Jeżeli jednak na Twoich detalach pojawią się nierówne powierzchnie, opisane wcześniej defekty oraz podatność na uszkodzenia mechaniczne, warto przyjrzeć się jakości usług malowania proszkowego. Prawdopodobnie lakiernia nie zadbała dostatecznie o etapy przygotowawcze powierzchni, nanosząc farbę zbyt grubo i nie dostosowując prawidłowo czasu wygrzewania elementów.